Vragen? Bel ons: 020 26 11 666 Nu geopend (tot 17:00)

Hoe vul je de werkgeversverklaring juist in?

Uitleg en meer informatie
op Hypotheek24.nl

Hypotheek berekenen
Gratis kennismakingsgesprek
Meer dan 10000 tevreden
klanten!

Waarom een werkgeversverklaring?

Als je van plan bent een huis te kopen, dien je voor de hypotheekaanvraag een aantal documenten aan te leveren. Een werkgeversverklaring is daar een van. De bank wil namelijk inzicht hebben in jouw inkomen en zekerheid hebben dat jij de hypotheeklasten ook in de toekomst kan betalen.
Geldverstrekkers zijn streng in het controleren van de werkgeversverklaring dus het is van belang dat de verklaring juist wordt ingevuld.

Wat is een werkgeversverklaring?

In een werkgeversverklaring wordt jouw inkomenssituatie door je werkgever toegelicht. Bij de werkgeversverklaring dien je ook een recente loonstrook aan te leveren en een rekeningafschrift waar het salaris op gestort wordt. De inkomens op de verklaring, het rekeningafschrift en de loonstrook moeten overeenkomen.

Op de werkgeversverklaring kan je de volgende informatie vinden:

  • Gegevens van je werkgever:
  • Jouw gegevens en welke functie je hebt;
  • Soort dienstverband, een vaste aanstelling of een tijdelijk contract;
  • Verklaring voortzetting dienstverband, oftewel de intentieverklaring;
  • Je inkomen: al je inkomensonderdelen worden uitgelegd en er moet achter ieder onderdeel een voetnoot achter staan;
  • Leningen en/of loonbeslag: als je leningen hebt bij je werkgever dan komt dat bij dit onderdeel te staan, bijvoorbeeld als je mee doet aan een fietsenplan of als er op een deel van je inkomen beslag wordt gelegd (in dat laatste geval wordt een hypotheek dan vaak niet verstrekt). 

Werkgeversverklaring volgens NHG voorwaarden

De werkgeversverklaring moet voldoen aan de NHG-voorwaarden. Een voorbeeld voor een werkgeversverklaring volgens NHG model vind je hier

Intentieverklaring

Een onderdeel van de werkgeversverklaring is de intentieverklaring. In dit onderdeel geeft de werkgever aan het voornemen te hebben om jou in vaste dienst te nemen wanneer je op hetzelfde niveau blijft presteren en de bedrijfsomstandigheden gelijk blijven.

Per 1 januari 2021 is de intentieverklaring gewijzigd, waardoor je werkgever de keuze heeft om aan te geven of er na dit contract nog een tijdelijk of een vast contract komt. Alleen in de situatie dat er een vast contract komt, kan er gerekend worden met het huidige inkomen. In het geval van nog een tijdelijk contract, wordt er gerekend met je gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar. 

Tips bij invullen werkgeversverklaring

Controleer je ingevulde werkgeversverklaring op de volgende punten voordat je het document uploadt in je persoonlijke dossier:

  • De verklaring mag slechts door één persoon bij je werkgever worden ingevuld, met dezelfde blauwe kleur inkt;
  • Zorg voor een recente werkgeversverklaring (niet ouder dan 3 maanden);
  • Zorg er ook voor dat je een kleurenkopie maakt en dat je het nieuwste model werkgeversverklaring gebruikt. De modellen veranderen namelijk om de zoveel tijd;
  • Controleer of het bruto jaarsalaris op de werkgeversverklaring overeenkomt met 12 keer het bruto maandsalaris op je salarisstrook. Als je vier wekelijks betaald krijgt, dan moet je het bruto vierwekensalaris vermenigvuldigen met 13;
  • Als je een nulurencontract hebt, moet het jaarsalaris net zo hoog zijn als je daadwerkelijk verdiende loon in de afgelopen 12 maanden;
  • Bij een min-maxcontract moet het jaarsalaris gelijk zijn aan het minimale aantal uren in je contract. Als je extra gewerkt hebt, dan moeten de uren van de afgelopen 12 maanden meegenomen worden;
  • Je functie op de werkgeversverklaring moet hetzelfde zijn als op je salarisspecificatie;
  • Als je toeslagen ontvangt, moeten deze apart benoemd worden;
  • Ouderschapsverlof moet van je salaris worden afgetrokken;
  • Alle inkomensonderdelen moeten een voetnoot bevatten, zoals een toeslag;
  • De datum dat je in dienst bent getreden moet zowel op je salarisstrook als je werkgeversverklaring hetzelfde zijn;
  • Zorg dat de verklaringen compleet zijn. Wees er bijvoorbeeld zeker van dat het KvK-nummer van je bedrijf is ingevuld.
  • Hoe eerder je alle documenten aanlevert hoe sneller de hypotheekaanvraag rond kan zijn.

Klopt alle informatie en zijn alle benodigde velden ingevuld? Upload dan de werkgeversverklaring zodat wij er naar kunnen kijken en het kunnen doorsturen naar de geldverstrekker!

Aflopen tijdelijke contract

Het is mogelijk dat je tijdelijke contract binnen een maand afloopt. In dat geval moet er een aanvullende verklaring van je werkgever komen. In deze verklaring moet staan dat je tijdelijke contract wordt omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. In de aanvullende verklaring mag niet staan dat je een vaste contract krijgt onder voorbehoud van:

  • Gelijkblijvend functioneren, én;
  • Veranderingen in het bedrijf.

Het vaste contract moet in gaan ongeacht bepaalde voorwaarden. Anders kan de geldverstrekker geen hypotheek verstrekken omdat je inkomen dan onzeker is.

Heb je vragen over jouw situatie? Maak dan een afspraak met een van onze hypotheekadviseurs.